Tuesday, February 8, 2011

BACALAH DAN RENUNGKAN

"Tak perlu jaga tepi kain org,sebab kain sendiri yang terlondeh"...Heh!Slalu dengarkan?em,rakyat malaysia,rakyat kita,terutama melayu,memang suka buat macamtu kan?kan?kan?hehe. Bagi kiesya,bagus juga kalau ada sikap busy body ni, yela at least kita amik tau juga hal org tu kan?daripada tak bertegur sapa,ye tak?.Terpulang la kepada diri sendiri untuk menilainya,tepuk dada tanya hati. OKEH!,Kiesya tau setiap kali post artikel,mesti nak membebelkan?haha yela barula berseri sikit,kalau formal sangat macam tak best lak kan?So,kali ni pasal apa pulak ye?Nak tau jom baca yang seterusnya.





Kiesya ada dapa kisah ni,dan teringin nak berkongsi dengan anda semua,harap bermanfaat kepada kita semua,INSYALLAH.


Pemuda :Anda siapa Dan apakah bisa menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?

Kiyai :Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan anda.

Pemuda :Anda yakin? Sedangkan Profesor dan ramai orang yang pintar tidak mampu menjawab pertanyaan saya.

Kiyai :Saya akan cuba sejauh kemampuan saya.

Pemuda :Saya ada 3 pertanyaan:-

1.Kalau memang Tuhan itu ada,tunjukan wujud tuhan kepada saya
2.Apakah yang dinamakan takdir
3.Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukan ke neraka yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan.Sebab merekamemiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauhitu?

Tiba-tiba Kiyai tersebut menampar pipi pemuda tadi dengan keras.

Pemuda (sambil menahan sakit) :Kenapa anda marah kepada saya?

Kiyai :Saya tidak marah...Tamparan itu adalah jawaban saya atas 3 pertanyaan yang anda ajukan kepada saya.

Pemuda :Saya sungguh-sungguh tidak mengerti.

Kiyai :Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda :Tentu saja saya merasakan sakit.

Kiyai :Jadi anda percaya bahawa sakit itu ada?

Pemuda :Ya!

Kiyai :Tunjukan pada saya wujud sakit itu!

Pemuda :Saya tidak boleh.

Kiyai :Itulah jawaban pertanyaan pertama... kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya.

Kiyai :Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya?

Pemuda : Tidak.

Kiyai : Apakah pernah terfikir oleh anda akan
menerima tamparan dari saya hari ini?

Pemuda : Tidak.

Kiyai : Itulah yang dinamakan takdir.

Kiyai : Terbuat dari apa tangan yang saya gunakan untuk menampar anda?

Pemuda : Kulit.

Kiyai : Terbuat dari apa pipi anda?

Pemuda : Kulit.

Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda : Sakit.

Kiyai : Walaupun syaitan dijadikan dari api dan neraka juga terbuat dari api, jika Tuhan menghendaki maka neraka akan menjadi tempat yang menyakitkan untuk syaitan..

Pemuda : ...(terdiam...)



So,macam mana?renung2kan dan selamat beramal !

2 comments:

  1. 1. soalan saya mengenai "takdir"
    adakah benar sekiranya seseorang umat manusia itu ditakdirkan masuk ke dalam neraka sekiranya dia bukan islam?

    ReplyDelete
  2. @Anonymous
    Sesungguhnya orang-orang yang kafir kepada Allah dan rasul-rasul-Nya, dan bermaksudmemperbedakan antara (keimanan kepada) Allah dan rasul-rasul-Nya, dengan mengatakan: "Kami beriman kepada yang sebahagian dan kami kafir terhadap sebahagian (yang lain)", serta bermaksud (dengan perkataan itu) mengambil jalan (tengah) di antara yang demikian (iman atau kafir),Merekalah orang-orang yang kafir sebenar-benarnya. Kami telah menyediakan untuk orang-orang yang kafir itu siksaan yang menghinakan.[4:150-151]

    Berkenaan dengan soalan adakah semua orang kafir akan ke neraka walaupun melakukan banyak kebaikan, itu rasanya tidak dapat ditentukan oleh manusia. Siapalah kita untuk menentukan samada mereka ke syurga ataupun tidak. Yang sering menjadi masalah ialah apabila hukuman dijatuhkan oleh manusia. Ada manusia yang senang mengatakan bahawa orang ini akan masuk syurga dan orang itu akan masuk neraka. Ini adalah salah sama sekali.

    Dan di antara manusia ada orang yang ucapannya tentang kehidupan dunia menarik hatimu, dan dipersaksikannya kepada Allah (atas kebenaran) isi hatinya, padahal ia adalah penantang yang paling keras.[2:204]

    Padahal, hanya Allah lah yang benar-benar dapat menatuhkan hukuman kerana dialah yang maha mengetahui tentang keimanan seseorang.

    Sesungguhnya Tuhanmu, Dia-lah yang lebih mengetahui tentang orang yang tersesat dari jalan-Nya dan Dia lebih mengetahui tentang orang orang yang mendapat petunjuk.[6:117]

    ReplyDelete

Terima Kasih atas komen yang positif :)

Selamat Membaca...

Related Posts with Thumbnails