Tuesday, June 28, 2011

SEJENAK UNTUK MEREKA YANG BERGELAR ISLAM


Pernah DK terdengar orang luar kata yang Melayu tu Islam dan Islam tu Melayu. Bukan sejak azali lagi Melayu dikaitkan dengan Islam, maka ramai yang beranggapan orang Melayu memang semestinya Islam. Tetapi bukan itu yang DK nak kongsi dengan sahabat semua. Kali ini, tentang diri kita yang hina dan kecil ni. Tentang kemajuan diri kita, baik dari segi rohani, jasmani, duniawi mahupun ukhrawi. Sesama Islam tidak salah rasanya kita muhasabah diri dan saling menasihati macam lagu wahsini yang waheeda nyanyi tu,hehe…




Pernah tak korang terfikir satu benda??...

Korang slalu nk improvekan level dalam hidup korang for example :

nk improvekan ilmu dalam dada supaya lg bnyk,

nk improvekan career tuk future yg lg bagus,

nk improvekan family supaya lg besar

nk improvekan business supaya lg maju..

Tetapi pernahkah korang terfikir untuk improvekan SOLAT korang supaya lg kusyuk n yg pling penting diterima Allah SWT untuk bekalan akhirat nanti kerana kita tahu yg solat adalah tiang agama, betulkan solat kita InsyaAllah amalan lain yg menyusur akan turut menjadi betul.

Tetapi bagaimanakah kita nak improvekan solat kita ni supaya lg bgs.?? Sy penah bertanyakan soalan ini kepada ustaz saya dalu dan step pertama untuk memperbaiki solat kita ialah mengetahui maksud ayat-ayat yg di baca dalam solat. Mungkin untuk permulaan kita cuba memahami maksud ayt al-fatihah terlebih dahulu memandangkan inilah surah yg penting yg selalu di baca dalam solat.

Di bawah ini saya sertakn terjemahan al-fatihah untuk berkongsi dengan semua..selamat beramal.

“Hindari maksiat improvekan amalan”

Surah 1 Al-Fatihah ( 7 ayat )

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.

Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Yang menguasai di Hari Pembalasan

Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan.

Tunjuk lah kami jalan yang lurus,

(iaitu) Jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.



2 comments:

  1. thumbs up!! ade kisah penyesalan kat situ.. thanx for d infomation.. keep it up!!

    ReplyDelete
  2. @Anonymous
    terima kasih...sekadar ingat mengingati sesama kita =)

    ReplyDelete

Terima Kasih atas komen yang positif :)

Selamat Membaca...

Related Posts with Thumbnails