Monday, July 4, 2011

6 JENIS PENGHALANG KELAJUAN INTERNET ANDA

Alahai, cukup sakit hati bila saat memerlukan, internet bertukar jadi kura2. Lagi parah bila hal tu sangatlah penting. Pada mereka yang menggunakan internet dengan sambungan tanpa wayar atau bahasa sanskritnya wifi, mungkin beberapa penyebab yang DK berikan ni dapat membantu anda untuk mengelakkan internet terputus atau bertukar jadi siput. Tapi kalau anda memang dah langgan internet dengan pakej yang murah dan slow, itu punya hal, siapa pun tak bole bantu. 



Alatan rumah seperti peralatan elektronik, termasuk ketuhar gelombang mikro dan telefon tanpa wayar, mampu menurunkan prestasi Wi-Fi. Pengurus perniagaan rangkaian Belkin, Nandan Kalle memberi enam permasalahan penghalang Wi-Fi dan cara atasinya. Semak ini.

Rangkaian Wi-Fi Jiran

"Sumber gangguan terbesar saat ini adalah rangkaian Wi-Fi jiran," kata Kalle. Permasalahan terletak pada, peralatan Wi-Fi yang paling banyak beredar beroperasi di jalur 2.4GHz. "Pada dasarnya ada tiga saluran dan tiga saluran ini sangat-sangat ramai," katanya. Jika anda memakai router 2.4GHz juga, rangkaian Wi-Fi jiran dipastikan mengganggu anda.

Penyelesaian, Beli router dual-band yang beroperasi secara serentak di 2.4GHz dan 5Ghz. Pita 2.4GHz diperlukan untuk menyokong peranti Wi-Fi, sedangkan 5ghz "untuk jalan raya 11 jalur yang tak banyak orang ketahui. kelembapan akan jauh berkurang, "kata Kalle.

Peranti Wi-Fi baru, termasuk tablet iPad Apple dan Motorola Xoom, TV internet ber-Wi-Fi, konsol game, dan laptop perniagaan, semuanya dual-band. "Semua peranti ini bermain di jalur 5ghz dan boleh memanfaatkan 'jalan raya' kosong tersebut," katanya lagi. Penting sekali mencari router yang secara serentak menyokong 2.4GHz dan 5ghz. Jika belanja router, cari yang dual-band.

Elektronik Rumah

Adakah ketuhar gelombang mikro, telefon wayarles boleh mengganggu Wi-Fi? Kebanyakan masalah telefon wayarles dan microwave adalah menggunakan pita 2.4GHz. Pilih sistem telefon wayarles berteknologi DECT 6.0 dan jalur 1.9GHz.

Peranti Bluetooth

Peranti Bluetooth lama boleh mengganggu rangkaian Wi-Fi namun kini sudah tidak. "Beberapa tahun terakhir, pengeluar Bluetooth dan Wi-Fi melaksanakan teknik khusus guna meminimumkan gangguan," kata Kalle.

Penyelesaian, "Kebanyakan orang menukar telefon tiap beberapa tahun sekali. Jadi, kecuali telefon anda benar-benar tua, nampaknya Bluetooth anda tak akan mengganggu Wi-Fi ".

Manusia

Tubuh manusia sebahagian besar terbuat dari air dengan peratusan 45-75%, bergantung umur dan peringkat kecergasan. Air boleh menghalang kelajuan Wi-Fi. Selain itu, kelembapan boleh mempengaruhi kelajuan Wi-Fi juga.

Penyelesaian, jangan risaukan kelembapan atau beg tangan air bernama manusia. Anda tak boleh mengendalikan cuaca dan sangat tak bijaksana menjadi antisosial hanya untuk mendapat prestasi Wi-Fi yang lebih baik.

Tetapan Keselamatan

Pada beberapa router low-еnd, tatacara keselamatan boleh mempengaruhi prestasi. Beberapa tahun terkini, WPA (Wireless Protected Access) dan protokol WPA2 menggantikan WEP (Wireless Encryption Protocol) tua dan kurang selamat. Pada router murah, kemas kini ke WPA boleh sedikit menghalang prestasi.

Namun, pada peranti yang lebih kuat umumnya mempunyai hardware yang direka khusus untuk WPA dan WPA2. Maka, protokol keselamatan kuat tak melambatkan kelajuan Wi-Fi router high-еnd.

Penyelesaian, Kalle menekankan pentingnya keselamatan router. Router saat ini mempunyai sistem keselamatan yang automatik aktif dan pengguna tak perlu bimbang konfigurasinya. Namun, jangan mematikan keselamatan meskipun melakukannya boleh mempercepatkan sedikit kelajuan Wi-Fi.

Firmware Lama

Mengemas kini firmware router boleh meningkatkan prestasi dan memberi satu atau dua ciri baru. "walaupun anda bermasalah, periksa sama ada firmware anda tak bermasalah. Kadang-kadang, ada sedikit bug, dan pengeluar router mungkin telah memperbaikinya, "kata Kalle. Apabila membeli router baru, selalu periksa firmware terbarunya.

Penyelesaian, terus kemas kini firmware router

2 comments:

  1. Salam DK,
    Wah, macam xpercaya pula disebabkan manusia juga boleh mjadi faktor kelembapan internet.
    Tq atas info ini

    ReplyDelete
  2. @MEKAR
    salam..yup,ramai tak tahu sbb tu DK share info ni =)

    ReplyDelete

Terima Kasih atas komen yang positif :)

Selamat Membaca...

Related Posts with Thumbnails
Nama saya Mohd Syafiq Happy Birthday tickers