Tuesday, September 4, 2012

OPPA GANGNAM STYLE HARAM?

Dulu mula-mula dengar perkataan tu,memang aku tak paham,entah apa la diorang merepek dan sibuk sangat pasal benda tu. Lepas tu dengan secara semula jadi dan berhemahnya,aku bertanya kepada pakcik google,dan beliau menjawab dengan istilah yang tenang,ia merupakan joget custom made yang boleh la kot dikatakan awesome dan lawak pun ada kot. Tapi bila sekali imbas,macam shuffle pun ada,macam techtonic pun ada,alahai kenapa tak macam zapin je?Majula sikit MALAYSIA ni orang kenal. Sebenarnya,korang semua tahu ke sejarah dia?penyanyi dia?Asal usul dia?. So dengan secara rasminya dan gangnam nya,meh aku nak explain sikit pasal gangnam style ni.


PSY merupakan penyanyi asal dan rapper dari Korea Selatan. Lagu ni telah dikeluarkan secara rasminya pada 15 Julai 2012 dan ianya memang telah jadi top dengan serta merta bila di muat naik kat youtube. Ye memang awesome sebab aku tengok baru berapa bulan je,view dia dah puluh juta! Jangan lepas ni ada pulak nak tiru style dan buat nama lain semata-mata nak popular dan publisiti,oh tidak itu memang palagiat namanya,sila la buat idea sendiri ye cik kak dan cik abang. 






"Gaya Gangnam" adalah perkataan sehari-hari bahasa Korea yang merujuk kepada gaya hidup mewah yang dikaitkan dengan daerah Gangnam,kawasan mewah dan bergaya Seoul. Video muzik menggambarkan Psy menari di pelbagai lokasi di Gangnam. Lagu itu adalah mengenai "teman wanita yang sempurna yang tahu apabila diperhalusi dan apabila untuk mendapatkan liar."



Satu terjemahan literal "오빤 강남 스타일 (Oppan Gangnam gaya)" "abang anda adalah Gaya Gangnam". Perkataan Korea 오빠 (oppa) bermaksud "abang tua seorang wanita itu" tetapi boleh boleh juga digunakan sebagai pertama, ganti nama 2-atau orang ketiga maskulin untuk menetapkan seorang lelaki yang tua atau lebih tua daripada perempuan . 




Berdasarkan norma budaya yang lebih baru-baru ini, istilah telah biasanya telah digunakan untuk merujuk kepada teman lelaki atau pasangan lelaki. Ia digunakan sebagai kata ganti orang pertama dalam frasa ini. 오빤 (oppan) adalah singkatan 오빠 (oppaneun). adalah penanda topik, yang dalam kes ini bermakna subjek tersirat hukuman itu adalah penyanyi (오빠).



Kata kerja "menjadi" ditinggalkan, seperti yang sering berlaku dalam ayat yang pendek seperti Korea. Oleh itu, terjemahan harfiah "gaya Gangnam Oppan" adalah "abang anda [adalah] Gaya Gangnam".



Lirik oleh psy, muzik oleh psy dan Yoo Gun-Hyung, dan ia telah diatur oleh Yoo Gun-Hyung, yang merupakan pengeluar yang terkenal di Korea Selatan dan juga bekerjasama dengan psy pada masa lalu.

ok apa kata korang teliti ni pulak..Sila renung-renungkan...   :)



Aku nak tanya korang,ada tak korang cuba menari gaya gangnam ni?dalam bilik sorang-sorang ke,bilik air ke,hehe....

6 comments:

  1. betul la UAI ckp...kita akan ikut sedikit demi sedikit n akhirnya tanpa disedari kita semua telah masuk ke dalam lubang mereka....xdek pekdahnya nak blajar gangnam tu...

    ReplyDelete
  2. oppa gangnam style takder beza pun dengan lagu tamil yang lain...

    ReplyDelete
  3. Ustaz Azhar Idruz ni cakap banyak lah, dia tu having sex dengan dua perempuan macamana pula? Gila jijik!! Alim iblis? Nafsu syaitan? dia kan ustaz..bini pertama baru masuk alam 40an, dia dah merayap cari anu lain! mesti kepala otak dia kotor tapi berselindung disebalik kupiah nya...mata dia dah boleh ditafsir..GATAL bin miang punya lebai!! geliiiiiiiiii

    ReplyDelete
  4. Lupakanlah tentang gangnam, masih banyak lagi tarian suku kaum di Malaysia yang belum diterokai, apatah lagi di ketengahkan di persada antarabangsa.

    ReplyDelete

Terima Kasih atas komen yang positif :)

Selamat Membaca...

Related Posts with Thumbnails
Nama saya Mohd Syafiq Happy Birthday tickers