Monday, May 9, 2011

LUBANG TERDASYAT DI DUNIA

Lubang neraka? Oh tidak yang pasti ianya bukan lubang neraka ok! Yang jelas dan sahihnya, ia adalah lubang atau erti kata lainnya kawah buatan manusia dan ada juga yang semula jadi tercipta. Besar mana lubangnya?Sebesar lubang cacing?Alahai kalau besar tu buat penat je DK cari info tentang lubang dan Kawah ni.Jom kita terjah. Dah terjah dan selidik, kita pilih untuk cuti bersantai kat situ bersama keluarga dan insan tersayang.







Chuquicamata adalah sebuah lubang terbuka cari gali tembaga di Chili. Ini adalah lubang dengan keluaran tembaga terbesar tembaga di dunia. Kedalamannya hampir 850 meter.







Udachnaya Pipe adalah sebuah kawah berlian di Rusia. Pemilik kawah merancang untuk menghentikan operasinya pada tahun 2010. Kawah ini ditemukan pada tahun 1955 dan lebih dari 600 meter.



The Diavik Mine adalah kawah di Northwest wilayah Kanada. Kawah dibuka pada tahun 2003, menghasilkan 8 juta karat atau sekitar 1.600 kg (3.500 lb) berlian setiap tahun. Mirny Diamond Mine dalamnya mencapai 525m dan memiliki diameter 1200m. Ini adalah yang pertama, dan salah satu yang terbesar, tambang berlian di Uni Soviet. Sekarang ditinggalkan. Lori yang akan ke bawah memakan masa lebih kurang 2 jam untuk sampai.





Great Blue Hole adalah lubang pembuangan air di lepas pantai Belize. Lubang mencapai 1.000 meter dan lebar 400 meter. Itu dibentuk sebagai gua kapur selama tahun ais terakhir.





Bingham Canyon Mine adalah kawah tembaga di pergunungan Oquirrh, Utah. Kedalaman Kawah adalah 0,75 mil (1.2 km) dalam 2,5 mil (4 km) lebar. Ini adalah buatan manusia terbesar di dunia penggalian.




0 pengkritik yang bombastik:

Post a Comment

Terima Kasih atas komen yang positif :)

Selamat Membaca...

Related Posts with Thumbnails
Nama saya Mohd Syafiq Happy Birthday tickers