Tuesday, June 28, 2011

10 VIRUS KOMPUTER PALING KEJAM

Walaupun virus komputer tak nampak dengan mata kasar mahupun alam realiti dan wujud pada alam maya, namun mereka semua sangat kejam pada kita. Pernah tak anda terfikir, orang yang mencipta antivirus sangat hebat? Bagi DK, mereka jugalah yang mencipta virus dan lantas mencipta penawarnya. Strategi pemasaran dan perniagaan agaknya. Tapi yang lagi hebat, ada yang berpendapat, bukan antivirus yang  kejam, tapi pencipta virus itulah sebenarnya yang kejam, tak gitu?.








1. Storm Worm
Muncul tahun 2006, disebut “Storm Worm” kerana menyebar via email dengan tajuk “230 dead as storm batters Europe”. Storm worm adalah program Trojan horse. Beberapa versinya boleh buat komputer anda restart. Atau biasanya digunakan hacker untuk spam mail melalui internet.

2. Leap-A/Oompa- A 
Mac yang punya konsep security through obscurity yakin tidak akan terserang virus kerana OS nya sistem tertutup. Tapi tahun 2006, virus Leap-A atau biasa disebut Oompa-A muncul. Menyebar pada iChat pada Mac. Setelah Mac diserang, virus itu akan mencari contact melalui iChat dan mengirimkan pesan ke setiap contact itu. Pesanannya itu berisi file corrupt yang berbentuk JPEG. Memang tidak berbahaya, namun hal ini menyatakan bahawa masih mungkin akan ada virus berbahaya yang menyerang MAC.

3. Sasser and Netsky 
Penciptanya anak Jerman umur 17 tahun, Sven Jaschan. Sasser menyerang Microsoft Windows. Sasser ini tidak menyebar melalui email tapi jika satu komputer disambung ke komputer yang kena virus ini, virus ini membuat komputer tidak boleh di-shutdown tanpa mencabut bekalan elektrik. Netsky tersebar melalui email dengan 22 Kb attachment file dan jaringan Windows. Sven Jaschan tidak dipenjara hanya diberi masa percubaan 1 tahun 9 bulan, karena umurnya masih di bawah 18 tahun.

4. MyDome (Novarg) 
Mulai menyerang tanggal 1 Februari 2004, virus ini membuat backdoor di OS. Pertama kali tanggal 1 itu mulai DDoS. Kedua, tanggal 12 Feb, virus ini berhenti menyebar dan mulai buat backdoors. MyDoom menyebar melalui email, selain itu selalu search di search engines, seperti Google mulai menerima jutaan permintaan pencarian dan bikin lambat sampai akhirnya crash. Gara-gara MyDoom, Senator US Chuck Schumer mengajukan pembuatan National Virus Response Center.

5. SQL Slammer/Saphire 
Muncul Januari 2003, menyebar cepat pada internet. sewaktu membuat proses ATM Bank Amerika crash, hancurnya proses 911 Seattle, dan Continental Airlines membatalkan beberapa penerbangan kerana error check in dan ticketing. Ia menjadikan rugi lebih dari $1 million sebelum di-patched.

6. Nimda 
Ini pula tahun 2001, muncul dari kata “admin”. Penyebarannya sangat cepat, menurut TruSecure CTO Peter Tippet, Nimda hanya perlukan 22 minit untuk menjadi Top Ten saat itu. Target nya server-server Internet, menyebar pada Internet. Nimda akan membuat backdoor ke OS. jadi penyerang akan akses ke server dan berbuat apa saja. Nimda juga menjadi DDoS.

7. Code Red & Code Red II 
Muncul musim panas 2001, menyerang OS Windows 2000 & NT. Virusnya bakal membuat buffer penuh sehingga menghabiskan memori. Paling hebat waktu berhubungan sesama White House, semua komputer yang kena virus ini akan automatic akses ke web server di White House secara bersamaan, jadi akan overload, alias serangan DDoS.
8. The Klez 
Muncul tahun 2001, menyebar melalui email, kemudian dikirim ke orang-orang di address book. Membuat komputer tidak boleh beroperasi, boleh mematikan program antivirus.

9. ILOVEYOU 
Setelah “Melissa”, muncul dia dari Filipina, bentuk nya worm, program standalone dapat me-replikasi sendiri. Menyebar melalui email, tajuknya ”surat cinta” dari pengagum rahsia . Original file nya LOVE-LETTER- FOR-YOU.TXT. vbs. VBS singkatan Visual Basic Scripting. Penciptanya adalah Onel de Guzman dari Filipina.

10. Melissa 
Dibikin tahun 1999 oleh David L Smith, asalnya Microsoft Word macro. Menyebar melalui email dengan dokumen “Here is that document you asked for, don’t show it to anybody else.”. Kalau dibuka, virus akan replikasi dan automatic terkirim ke top 50 di address book email. Smith dipenjara 20 bulan dan denda $5000 serta dilarang mengakses komputer tanpa pengawasan.

4 comments:

Terima Kasih atas komen yang positif :)

Selamat Membaca...

Related Posts with Thumbnails
Nama saya Mohd Syafiq Happy Birthday tickers