Friday, April 8, 2011

AYAM DAN TELURNYA

Eiisshhh tajuk entry pun dah macam tak senonoh, tapi itu lah yang hakiki dan realitinya. Heboh sekarang ni. Tapi,bagi DK,kalau binatang pun mereka boleh copy dan klon kan,ini pulak telur ye tak? Secara peribadi, DK memang kagumi kebijaksaan mereka tapi PLEASE janganlah di salah gunakan kebijaksanaan yang TUHAN berikan,gunakan pada jalan kebaikan ok!!!So apa cerita fasal telur ni?Hebat sangat ke?Sebenarnya...



dekat negara China dah lama isu ni timbul. Cuma kat negara kita ni je baru nak berjinak-jinak…

Kalau di lihat sekali imbas,memang tiada cacat celanya,tapi kalu diteliti betul2,waaalllaaa!!!... Antara kaedah nak membezakan telur ayam palsu…
  1. Saiz telur agak besar sikit dari yang asli. 
  2. Telur ayam palsu tak berbau hanyir
  3. Rupanya berkilat dan kasar






Info lain telur ayam palsu :
1.     Berbentuk seperti telur ayam Gred A
2.     Selepas telur ayam dipecahkan, kuning telur bercampur dengan putih telur dan kelihatan cair,
3.     ~~Kuning telur pula berwarna kuning pekat.
4.     ~Apabila telur digoncang akan dengar bunyi kerana terlebih kandungan air.
5.    ~~ Kuning telur akan mengembang tanpa disentuh.
6.    ~~ Telur palsu ada bahan dipanggil benzonik iaitu bahan pengawet yang boleh rosakkan otak dan saraf serta boleh akibatkan penyakit hati.
7.     ~Kalsium klorida pada kulit telur sebagai bahan pelembut dan asid amino dalam telur palsu boleh mengakibatkan penyakit hati dan rosakkan saraf dan saluran darah.







0 pengkritik yang bombastik:

Post a Comment

Terima Kasih atas komen yang positif :)

Selamat Membaca...

Related Posts with Thumbnails