Friday, April 29, 2011

TAK PERLU BERHEMPAS PULAS


As-Salam. Rasanya tengah mood final exam sekarang ni untuk semua IPTA mahupun IPTA di Malaysia. Jaga kesihatan dengan baik dan InsyALLAH DK doakan semua penuntut IPT dan pelajar sekalian dipermudahkan menjawab Exam nanti.Good luck and all the best. So bekalan ilmu dan pengetahuan anda untuk bawa ke dewan peperiksaan dah cukup ke? Anda runsing?Anda penat?Kalau masih tak cukup,DK ada jalan untuk selesaikannya,tips dan kaedah dan anda semua tak perlu lagi belajar sampai ......


lewat malam, bak kata omputih la kan, “burning the midnight oil”. Tu semua tak perlu lepas DK dah bagi tips ni,terbaik!!!...

So mari dekat mari rapat,DK nak bagi tips ni,ada beberapa kaedah yang anda semua boleh praktikkan,selamat mencuba...





Kaedah satu




Ini adalah yang paling sering dilakukan & sangat efektif. Menggunakan kertas kecil, sehingga memudahkan saat misi meniru dilakukan. Cara ini memiliki risiko yang tidak terlalu besar. Mengapa? Kerana dengan ukuran kertas yang kecil, pergerakan saat meniru tidaklah terlalu membuat guru curiga & juga cukup mudah menghilangkan barang bukti jika guru curiga. Jika guru mulai mencurigai kita, kita boleh terus genggam kertas tersebut & membuangnya jauh atau boleh juga kita sembunyikan di kasut. Namun semua itu haruslah dilakukan dengan sangat cepat & hati2. Cara ini tidak disarankan untuk yang duduk di depan kerana sangat berisiko tinggi.






Kaedah Dua




Ini sangatlah berisiko tinggi dan level kegagalannya juga besar. Cara ini hanya dipakai oleh pelajar yang malas (malas belajar mahupun malas buat toyol ) & mempunyai cita2 tinggi. Cara ini sangat berisiko & mempunyai paras kesulitan yang tinggi karena memerlukan meja berlubang, terpaksa menyelak halaman, menimbulkan suara & pergerakan yang mencurigakan. Lagi-lagi cara ini sangat tidak disarankan bagi yang duduk depan.










Kaedah Tiga




cara ini juga termasuk yang paling sering dilakukan di kelas mahupun dewan peperiksaan. Dalam cara ini ada 2 tokoh iaitu server & client. Kelas bagaikan sebuah jaringan komputer. Server haruslah orang yang pintar dalam suatu mata pelajaran. Server bertugas membagi jawapan yang tahu kepada para client. Di dalam kelas haruslah terdapat banyak server untuk berbagai pelajaran. Kerana jika hanya membekalkan 1 server, daya jangkaunya sangat sempit. Cara penyebaran jawapan boleh melalui kertas, finger code (jika soalan pilihan), ataupun peer 2 peer (melalui percakapan tanpa suara) Cara ini tidak akan berjalan baik jika ada murid yang sibuk nak ngadu kat cikgu. Cara ini perlukan waktu yang cukup lama kerana harus melewati beberapa tahap iaitu, proses "upload" jawapan oleh server, "download" jawapan oleh client, & proses penyebaran jawapannya. Cara ini dapat diaplikasikan untuk yang duduk depan. Risiko diketahui meniru bergantung pada kehebatan & kekreatifan dalam menyebarkan & menerima jawapan.














Kaedah Empat



Cara ni memerlukan telefon bimbit.Tetapi ada dua risiko jika diketahui,pertama telefon akan dirampas dan kedua kertas pun dirampas.












Kaedah Lima



cara ini digunakan jika teman sebelah anda sedang kusyuk. Anda harus mempunyai mata yang tajam & memanfaatkan waktu secepat mungkin untuk melakukannya. Kunci keberhasilan dalam menggunakan tips ini hanya satu iaitu memperluas jangkauan mata. Cara ini kurang efektif kerana biasanya orang yang kedekut berusaha semaksimum mungkin untuk menyembunyikan jawapannya. Dalam kes ini, risiko meniru jawapan yang salah amat tinggi kerana tersalah pandang jawapan.










Kaedah Enam



ini banyak digunakan oleh para pelajar yang malas membuat toyol. Biasanya mereka akan mengopi kertas jawapan dan kecilkan saiz tulisan hingga diri sendiri pun susah nak nampak.













Kaedah Tujuh





Cara ini amat bergaya sekali. Sesetangah jam amat banyak fungsi sehinggakan tidak patut diberi nama jam tangan lagi dengan fungsinya yang pelbagai.














Kaedah Lapan




Walaupun nampak tidak senonoh tapi ia telah banyak melahirkan pelajar yang bejaya dalam peperiksaan dengan hasil usaha menirunya. Lihat saja gambar,anda sudah dapat meneka.














Kaedah Sembilan






Cara yang agak kuno dan tradisi,namun hasilnya mungkin memuaskan. Tapi awas jika terkantoi sendiri mahu ingat.



So macam mana?DK dah bagi tips,tepuk dada tanya hati ok...
Selamat beramal....

6 comments:

  1. beramal la sangat...
    kantoi...hancusssss....huhuhu....

    ReplyDelete
  2. terbaik la..
    bleh tdo la time stdy week

    ReplyDelete
  3. dk mcm xbese lak..
    tu yg byak idea dicurah kt entry ni..haha

    ReplyDelete
  4. @Anonymous

    jangan tdo,wat dulu toyol tu,hehe

    ReplyDelete

Terima Kasih atas komen yang positif :)

Selamat Membaca...

Related Posts with Thumbnails