Monday, July 16, 2012

FAKTA TENTANG BUNUH DIRI


Bukan setakat benda elok dan baik je ada fakta,tapi benda yang tak elok kita nak dengar pun ada fakta juga. Bunuh diri memang banyak berlaku kat dunia ni,tu cara paling pintas bagi mereka yang terlalu stress,banyak masalah,putus cinta atau terlalu banyak hutang lalu mengambil keputusan membunuh diri sebagai jalan penyelasaian terbaik. Ingatlah sahabat semua,tak bau syurga bagi kita yang Islam ni kalau buat perkara terkutuk macam itu.Bunuh diri bukanlah jalan pintas untuk selesaikan masalah dan bukan juga cara terbaik.


1. Di Amerika, lelaki yang bunuh diri jumlahnya empat kali ganda dari perempuan. Bahkan 78 peratus kes bunuh diri yang berlaku di negara Paman Sam dilakukan oleh lelaki.

2. Tapi, berdasarkan kajian yang sama di Amerika, perempuan lebih sering melakukan percubaan bunuh diri berbanding lelaki. Biasanya dengan cara melukakan tangannya sendiri.

3. Penelitian tersebut juga menyebutkan bahawa di Amerika, cara bunuh diri yang paling banyak digunakan adalah dengan menembak diri sendiri (untuk lelaki), dan minum racun (untuk wanita).

4. Data bunuh diri dari seluruh dunia membuktikan bahawa cara "kegemaran" untuk membunuh diri adalah dengan menggantungkan diri.

5. Kes bunuh diri di negara maju jauh lebih tinggi berbanding negara miskin dan negara-negara membangun.

6. Orang yang sudah berkahwin lebih jarang melakukan bunuh diri berbanding orang-orang yang single, bercerai, atau janda / duda.

7. Zaman dulu, orang-orang lebih "kreatif" mencari cara untuk bunuh diri, antaranya dengan menelan labah-labah beracun, menusukkan besi panas ke tekak, menyuntikkan mentega kacang ke urat nadi, dan menjatuhkan diri ke atas tumpukan botol bir.

8. Golden Gate Bridge di San Francisco, Beachy Head di Inggeris, dan hutan Aokigahara di Jepun, adalah tempat yang paling sering jadi lokasi bunuh diri. Orang Jepun bahkan menamakan hutan Aokigahara sebagai Hutan Bunuh Diri.

9. Jepun adalah negara dengan kes bunuh diri terbanyak, iaitu 100 orang sehari. Untuk menghentikan fenomena ini, setiap keluarga yang anggotanya mati bunuh diri, dikenakan denda sebanyak 100 juta Yen.

10. Bunuh diri paling banyak dilakukan hari Isnin, dan paling jarang berlaku hari Sabtu.

0 pengkritik yang bombastik:

Post a Comment

Terima Kasih atas komen yang positif :)

Selamat Membaca...

Related Posts with Thumbnails