Thursday, July 12, 2012

MEMPUNYAI HAIWAN PELIHARAAN MAMPU UBATI PENYAKIT

Selain dari hobi, binatang peliharaan juga sedikit sebanyak memberikan kita kesihatan dari segi mental mahupun fizikal. Cuma ramai yang tak tahu,tak perasan dan taknak ambil tahu.Apa salahnya menjaga haiwan seperti kucing,hamster dan macam-macam lagi dijadikan sebagai hobi dan secara tak langsung memupuk rasa cinta terhadap haiwan itu sendiri bahkan Rasulullah sendiri tersangatlah sayangnya kat kucing. Mungkin sebab kucing ni manja bila kita belai dan usap dia. Tak salah mencuba,kalau tak pandai nak jaga sesetengah haiwan,tak payah risau semuanya dihujung jari sekarang,antara nak atau tidak je. Teruskan membaca...


1. Mengurangi stress

Penelitian yang dilakukan tim dari State University of New York, menemukan bahwa ketika seseorang melakukan pekerjaan yang penuh tekanan, kadar stressnya berkurang saat ditemani haiwan peliharaannya. Hal ini jika dibandingkan ditemani dengan pasangan, teman dekat, atau anggota keluarga lain.


2. Menurunkan tekanan darah

Memiliki haiwan peliharaan juga berpotensi untuk menurunkan tekanan darah, terutama pada pesakit hipertensi. Hal itu menurut Centers for Disease Control and Prevention (CDC), Amerika Syarikat.

"Jika ada hewan peliharaan di sekitar Anda, tekanan darah boleh menurun," kata Marty Becker, penulis buku "Your Dog: The Owner’s Manual".


3. Mengurangi rasa sakit

Percaya atau tidak, binatang adalah ubat pereda rasa sakit terbaik. Terutama bagi orang yang mengalami migrain atau otot kronik. “Seperti Valium, memiliki haiwan peliharaan mampu mengurangi rasa cemas, kegelisahan berkurang," kata Becker.


4. Menurunkan kolesterol

Menurut CDC, memiliki haiwan  peliharaan, membuat jantung lebih sihat  kerana mampu menurunkan kadar kolesterol dalam darah. Diketahui bahawa lelaki yang memiliki haiwan peliharaan, level trigliserida (lemak) dan kolesterolnya lebih rendah dibandingkan pria yang tidak memiliki haiwan peliharaan.


5. Mencegah stroke

“Jika Anda memiliki kucing, risiko serangan jantung berkurang hingga 30 peratus. Lalu risiko stroke mampu berkurang hingga 40 peratus," kata Dr. Becker. Bukan hanya itu, haiwan peliharaan juga mampu membantu pemulihan pesakit yang terkena serangan jantung.

Menurut Becker, jika seseorang pernah mengalami serangan jantung dan memiliki haiwan peliharaan, kemungkinan hidupnya lapan kali lebih besar

5 comments:

  1. dulu ade kucing... skrg dh tk de..

    ReplyDelete
  2. wahh , byknyee kelebihan . hehe .
    pasni nak bela kucin :D

    ReplyDelete
  3. terima kasih sbb sudi singgah sini...ok sy akan terjah blog awk! :)

    ReplyDelete

Terima Kasih atas komen yang positif :)

Selamat Membaca...

Related Posts with Thumbnails
Nama saya Mohd Syafiq Happy Birthday tickers